PENGUASAAN GURU TERHADAP MEDIA PEMBELAJARAN BAHASA
Novi Sylvia(1*), Nurweni Saptawuryandari(2), Fairul Zabadi(3)
(1) Badan Riset dan Inovasi Nasional, Jakarta
(2) Badan Riset dan Inovasi Nasional, Jakarta
(3) Badan Riset dan Inovasi Nasional, Jakarta
(*) Corresponding Author
Abstract viewed : 1906 | PDF downloaded : 465
Abstract
This paper presents research results on teachers' mastery of language learning media. Studies on Indonesian language and digital media are uncommon. Meanwhile, the latest score for the Indonesian language national examination and the map of Indonesian language proficiency in all provinces in Indonesia showed unsatisfactory results. This study examines the teachers' mastery of language learning media and its effect on student learning outcomes. The approach used is quantitative. The instruments are (1) tests that are arranged based on the appropriateness principle of learning media, (2) questionnaires on teachers’ mastery of language learning media, and (3) documents of students' scores in the Indonesian language subject. The validity of instruments was tested through expert judgment. The analysis results show that teachers master the language learning media. Hence, the Indonesian language national examination results are not due to teachers’ mastery of the learning media. As suggestions, the assessment of students' Indonesian learning outcomes in schools can be measured using the Indonesian Language Competency Test (UKBI), which includes the language skills needed in the digital era.
Abstrak
Tulisan ini merupakan hasil penelitian tentang penguasaan guru terhadap media pembelajaran bahasa. Penelitian terkait pembelajaran bahasa Indonesia pada media digital masih jarang ditemukan. Sementara itu, nilai ujian nasional bahasa Indonesia periode terakhir dan peta kemahiran berbahasa Indonesia di seluruh provinsi di Indonesia menunjukkan hasil yang tidak memuaskan. Penelitian ini bertujuan untuk melihat penguasaan guru terhadap media pembelajaran bahasa dan pengaruhnya terhadap hasil pembelajaran siswa. Pendekatan yang digunakan adalah kuantitatif. Instrumen yang digunakan berupa (1) tes yang disusun berdasarkan prinsip kesesuaian media pembelajaran, (2) angket penguasaan guru terhadap media pembelajaran bahasa, serta (3) dokumen nilai siswa pada mata pelajaran bahasa Indonesia. Validitas instrumen diuji melalui uji pakar dosen sekaligus praktisi. Hasil analisis menunjukkan bahwa penguasaan guru terhadap media pembelajaran bahasa sudah baik dan hasil ujian nasional bahasa Indonesia tidak dipengaruhi oleh penguasaan guru terhadap media pembelajaran. Sebagai saran, penilaian hasil pembelajaran bahasa Indonesia siswa di sekolah dapat diukur dengan menggunakan Uji Kompetensi Bahasa Indonesia (UKBI) yang telah mencakupi keahlian berbahasa yang dibutuhkan di era digital.
Keywords
References
Alsaadi, H. M. A. (2021). Dynamic Assessment in Language Learning: An Overview and the Impact of Using Social Media. English Language Teaching, 14(8), 73-82.
Arsyad, A. (2009). Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers.
Anwas, EOM; Sugiarti, Y; Permatasari, AD; Warsihna, J; Zulfikri, L Alhapip, HW Siswanto, R Rivalina. (2020a). Social Media Usage for Enhancing English Language Skill International Journal of Interactive Mobile Technologies (iJIM). https://doi.org/10.3991/ijim.v14i07.11552
Anwas, EOM; Uhrowi, Z.; Afriansyah, A.; Iftitah, KN. (2020b). Model Pengembangan Buku Teks Sekolah Dasar Kelas Rendah. Proceedings International Webinar On Curriculum, Unity, Diversity and Future Trends. Puskurbuk, Balitbangbuk, Kemendikbud.
Bakar, R. (2018). The influence of professional teachers on Padang vocational school students' achievement. Kasetsart Journal of Social Sciences, 39(1), 67-72.
Bhuvaneswari, V., & Christopher, G. (2020). Efficacy of mass media in English language teaching. Journal of Critical Reviews, 7(9), 596-599.
Dwirahayu, G. (2020). Analysis Of Mathematics Teachers’pedagogical Competency In Madrasah Tsanawiyah (Mts) In Developing Scientific-Based Lesson Plan. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 5(1), 59-72.
Iskandar, Nehru, & Riantoni. (2021). Metode Penelitian Campuran: Konsep, Prosedur Dan Contoh Penerapan. Pekalongan: Penerbit NEM.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, (2017). Bahasa Indonesia. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, (2019). Laporan Hasil Ujian Nasional, www.hasilun.puspendik.kemdikbud.go.id/. Diakses pada 13 Juni 2022.
Muthmainnah, A. R., Atmowardoyo, H., Salija, K., & Asrifan, A. (2020). Literary work as teaching materials: A study of students and lecturers needs analysis. Solid State Technology, 63(5), 394-407.
Muthmainnah, S. N., & Marsigit, M. (2018). Gaya mengajar guru pemula dan guru profesional dalam pembelajaran matematika sekolah menengah pertama. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 3(2), 202-216.
Odumosu, O., & Fisayi, A. (2018). Teachers’ content and pedagogical knowledge on students’ achievement in algebra. International Journal of Education and Research, 6(3), 83-94.
Ormrod, J. E., & Jones, B. D. (2015). Essentials of educational psychology: Big ideas to guide effective teaching. Boston, MA: Pearson.
Palettei, A. D., & Sulfemi, W. B. (2021). Tingkat Pemahaman Kepala Sekolah, Guru, Dan Komite Sekolah Terhadap Implementasi Standar Pengelolaan Pendidikan Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 6(1), 38-53.
Pratiwi, H. (2021). Permasalahan Belajar Dari Rumah Bagi Guru Lembaga Pendidikan Anak Usia Dini Di Daerah Terpencil. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 6(2), 130-144.
Puspita, D. G., & Andriani, D. E. (2021). Upaya Peningkatan Mutu Pendidikan Di Sekolah Menengah Pertama dan Permasalahannya. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 6(1), 21-37.
Reinhardt, J. (2019). Social media in second and foreign language teaching and learning: Blogs, wikis, and social networking. Language Teaching, 52(1), 1-39.
Reinhardt, J. (2020). Metaphors for social media‐enhanced foreign language teaching and learning. Foreign Language Annals, 53(2), 234-242.
Sanaky, H. A. (2013). Media Pembelajaran Interaktif Inovatif. Yogyakarta: Kaukaba Dipantara.
Sanjaya, W. (2006). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana.
Saputro, S. H., Lestari, V. N. S., Suhaemi, I., Rodli, F., Prasnowo, M. A., Wajdi, M. B. N., Noordyana, M. A. & Permatasari, F. (2019). Utilization of WhatsApp Application as Communication Media in Language Teaching and Learning at FBS UWKS. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1175, No. 1, p. 012262). IOP Publishing.
Slavin, R.E. (2018). Educational Psychology: Theory and Practice. New York: Pearson.
Solihah, Atikah. (2022). Peta Kemahiran Berbahasa Indonesia Penutur Bahasa Indonesia. Jakarta: Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa, Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.
Widyastuti, A. (2021). Optimalisasi Pembelajaran Jarak Jauh (PJJ), Daring Luring, BdR. Jakarta: PT Elex Media Komputindo.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Novi Sylvia, Nurweni Saptawuryandari, Fairul Zabadi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Kwangsan Indexed By
Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan diterbitkan oleh Balai Besar Guru Penggerak (BBGP) Prov. Jawa Timur.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan
Alamat Redaksi:
Jl. Mangkurejo, Ds. Kwangsan, Sedati - Sidoarjo.
Telp 0318911373 Fax. 0318911392
Email: jurnal.kwangsan@kemdikbud.go.id & jurnalkwangsan@dikbud.belajar.id